Data Entry: Please note that the research database will be replaced by UNIverse by the end of October 2023. Please enter your data into the system https://universe-intern.unibas.ch. Thanks

Login for users with Unibas email account...

Login for registered users without Unibas email account...

 
Ai margini del discorso artistico: il sonetto della Sistina di Michelangelo Buonarroti
JournalArticle (Originalarbeit in einer wissenschaftlichen Zeitschrift)
 
ID 4607126
Author(s) Barbero, Muriel Maria Stella
Author(s) at UniBasel Barbero, Muriel Maria Stella
Year 2020
Title Ai margini del discorso artistico: il sonetto della Sistina di Michelangelo Buonarroti
Journal Margini. Giornale della dedica e altro
Volume 14
Pages / Article-Number 3-23
Keywords Michelangelo Buonarroti, Sistina, autoritratto comico
Abstract Il famoso sonetto caudato scritto da Michelangelo Buonarroti in occasione dell'affrescatura della Cappella Sistina è un testo profondamente ambiguo, in cui i limiti tra finzione straniante e intima confessione, tra comicità e serietà sono difficili da tracciare. Seguendo la linea interpretativa dell'ironia, suggerita dalla scelta dello stile comico-realistico, è possibile, senza togliere niente all'innegabile sostrato biografico del testo, leggere questi versi in un'ottica più ampia, che tenga conto del loro significato in rapporto al discorso artistico cinquecentesco. L'immagine avvilente e degradante del lavoro del pittore che il testo consegna, si pone infatti agli antipodi rispetto a quella, sublimata e intellettuale, che molti artisti, primo fra tutti Leonardo da Vinci, si stavano sforzando di imporre nello stesso giro d'anni. Il saggio intende dimostrare come tale sublimazione del mestiere dell'artista rappresenti, se non il bersaglio polemico specifico del sonetto, quantomeno lo sfondo culturale contro il quale leggerlo per comprenderne a pieno le implicazioni. The well-known caudate sonnet written by Michelangelo Buonarroti as he was painting the Sistine Chapel ceiling is a deeply ambiguous text, where the boundaries between alienate fiction and intimate confession, and between cheerfulness and gravity are difficult to draw. Following a reading of the text based on irony, as suggested by the very same choice of the comic-realistic genre, it is possible - not questioning the biographical significance of the sonnet - to understand these lines in a broader sense, considering in particular their relation to contemporary art discourse. The degraded and abased image of the painter which arises from the text is in fact diametrically opposed to the exalted and intellectual one, which many painters, first of all Leonardo da Vinci, were trying to impose around the same time. This article aims to demonstrate that this sublimated image of the painter's work is, if not the very polemical target of Michelangelo's text, at least the cultural background against which it has to be read in order to fully understand its implications.
Publisher Universität Basel
ISSN/ISBN 1662-5579
URL https://www.margini.unibas.ch/web/rivista/numero_14/saggi/articolo3/barbero.html
edoc-URL https://edoc.unibas.ch/79539/
Full Text on edoc Available
 
   

MCSS v5.8 PRO. 0.354 sec, queries - 0.000 sec ©Universität Basel  |  Impressum   |    
06/05/2024