Data Entry: Please note that the research database will be replaced by UNIverse by the end of October 2023. Please enter your data into the system https://universe-intern.unibas.ch. Thanks
Motorische Basiskompetenzen in der Grundschule. Pädagogische Zielentscheidung und Aufgabenentwicklung
Journal
Sportunterricht
Volume
63
Number
11
Pages / Article-Number
322-328
Abstract
In der Diskussion um Standards und Kompetenzen werden Kompetenztestaufgaben gefordert, um Lernergeb-nisse von Sportunterricht valide zu erfassen. Hierfür wurde die MOBAK-7 Testbatterie entwickelt, welche moto-rische Basiskompetenzen in der ersten Grundschulklasse erhebt. Die Testdurchführung erfolgt mittels unterrichts-naher Testaufgaben, welche die Kompetenzbereiche " Sich-Bewegen " und " Etwas-Bewegen " abdecken. Neben der Evaluation des Sportunterrichts lassen sich daraus für die Unterrichtspraxis individualisierte Aussagen zum Förder-bedarf von Schülern ableiten.
In the disussion of standards and competences, tasks to evaluate competence are necessary to enable valid testing of learning outcomes in physical education. Therefore, the MOBAK-1 test battery was developed to test the basic motor competences of first grade pupils. The testing involves curriculum-based tasks covering two areas of competence: "self movement" and "object movement". In addition to evaluating physical education, the test allows teaching to be adapted based on individual evaluations of pupils.