Data Entry: Please note that the research database will be replaced by UNIverse by the end of October 2023. Please enter your data into the system https://universe-intern.unibas.ch. Thanks

Login for users with Unibas email account...

Login for registered users without Unibas email account...

 
Erfassung motorische Basiskompetenzen in der fünften Jahrgangsstufe
JournalArticle (Originalarbeit in einer wissenschaftlichen Zeitschrift)
 
ID 4487034
Author(s) Herrmann, Christian
Author(s) at UniBasel Herrmann, Christian
Year 2016
Title Erfassung motorische Basiskompetenzen in der fünften Jahrgangsstufe
Journal Sportunterricht
Volume 65
Number 11
Pages / Article-Number 333-337
Abstract Motorische Basiskompetenzen werden als nachhaltig erlernbare und funktionale Leistungsdispositionen verstanden. Sie gewährleisten eine basale Handlungsfähigkeit im Sport, indem Schüler (1) Sport und Bewegung qualifiziert ausführen können. Aufbauend auf dem MOBAK-1 und MOBAK-3 Testinstrument (ausführlich Herrmann & Gerlach, 2014; Herrmann, 2015) wird das MOBAK-5 Testinstrument für die fünfte Schulklasse vorgestellt, welche mittels unterrichtsnaher Testaufgaben die Kompetenzbereiche Sich-Bewegen und Etwas-Bewegen abdeckt. Die daraus gewonnenen Informationen können neben der Evaluation des Sportunterrichts dazu genutzt werden, eine gute Passung zwischen den unterschiedlichen Schülervoraussetzungen und den Lerngelegenheiten herzustellen. Basic motor competencies are defined as a functional level of competence which can be learned and retained. Such competencies provide a guarantee of a student’s elementary ability for students to actively participate in sports. Based on the test instruments MOBAK-1 and MOBAK-3 (see Herrmann and Gerlach, 2014; Herrmann, 2015), the author presents the adaptation for fifth graders (MOBAK-5), which uses test items closely related to the curriculum to cover the areas of competence defined as “self-movement” and “object movement.” The recorded data can be used to both evaluate the physical education class as well as better coordinate the students’ varying prerequisites and learning opportunities.
Publisher Karl Hofmann
ISSN/ISBN 0342-2402
URL https://www.bisp-surf.de/Record/PU201612008469
edoc-URL https://edoc.unibas.ch/66593/
Full Text on edoc No
 
   

MCSS v5.8 PRO. 0.332 sec, queries - 0.000 sec ©Universität Basel  |  Impressum   |    
14/05/2024