Data Entry: Please note that the research database will be replaced by UNIverse by the end of October 2023. Please enter your data into the system https://universe-intern.unibas.ch. Thanks

Login for users with Unibas email account...

Login for registered users without Unibas email account...

 
"Wie misst man guten Sportunterricht?" - Erfassung der Dimensionen von Unterrichtsqualität im Schulfach Sport
JournalArticle (Originalarbeit in einer wissenschaftlichen Zeitschrift)
 
ID 4487013
Author(s) Herrmann, Christian; Seiler, Sara; Pühse, Uwe; Gerlach, Erin
Author(s) at UniBasel Herrmann, Christian
Pühse, Uwe
Gerlach, Erin
Year 2015
Title "Wie misst man guten Sportunterricht?" - Erfassung der Dimensionen von Unterrichtsqualität im Schulfach Sport
Journal Zeitschrift für Sportpädagogische Forschung
Volume 3
Number 1
Pages / Article-Number 5-26
Abstract Die Unterrichtsqualität nimmt für den Lernerfolg von Schülern einen zentralen Stellenwert ein (Hattie, 2008). Während für die Kernfächer bereits validierte Erhebungsinstrumente vorliegen, steht dies für das Fach Sport noch aus. Im vorliegenden Beitrag werden etablierte Fragebogeninventare aus den Kernfächern zur Erfassung der Unterrichtsdimensionen Klassenführung und Schülerorientierung auf das Fach Sport angepasst und empirisch geprüft. Die Testbatterie umfasst acht Merkmale guten Unterrichts, welche die beiden Unterrichtsdimensionen adäquat abbilden. Die Konstruktvalidität und die psychometrische Qualitätskriterien können über explorative und konfirmatorische Faktorenanalyse bestätigt werden. Mit dieser entwickelten Testbatterie kann die Unterrichtsqualität aus Schülersicht ökonomisch und valide erfasst werden. High quality teaching is a vital component for the successful learning of students (Hattie, 2008). Validated measurement instruments for the core subject areas of teaching already exists, however this is not the case for Physical Education (PE). In this article, the established and validated instruments of the core subjects are adjusted to better suit Physical Education and they are then empirically tested. The validated instruments have been shown to effectively capture two teaching dimensions; classroom management and student orientation. The test battery for validating a PE-specific measurement instruments consists of eight characteristics of qualitative teaching, which encompass the two teaching dimensions adequately. The construct validity and psychometric quality criteria were confirmed using exploratory and confirmatory factor analyses. The resultant test battery is valid and reliable in measuring teaching quality from the student’s perspective.
Publisher Meyer & Meyer
ISSN/ISBN 2196-5218
URL https://www.bisp-surf.de/Record/PU201507005609
edoc-URL https://edoc.unibas.ch/66580/
Full Text on edoc No
 
   

MCSS v5.8 PRO. 0.332 sec, queries - 0.000 sec ©Universität Basel  |  Impressum   |    
29/03/2024