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How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions
JournalArticle (Originalarbeit in einer wissenschaftlichen Zeitschrift)
 
ID 2424949
Author(s) Imdorf, Christian; Sacchi, Stefan; Wohlgemuth, Karin; Cortesi, Sasha; Schoch, Aline
Author(s) at UniBasel Imdorf, Christian
Sacchi, Stefan
Wohlgemuth, Karin
Cortesi, Sasha
Schoch, Aline
Year 2014
Title How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions
Journal Schweizerische Zeitschrift für Soziologie / Swiss Journal of Sociology
Volume 40
Number 2
Pages / Article-Number 551-572
Keywords Education systems, vocational education and training, educational trajectories, gender segregation, Switzerland
Abstract The paper asks how cantonal education systems in Switzerland promote gender-typed school-to-work transitions and gender segregation at work. Data from the Swiss TREE youth panel study is used to analyse the impact of cantonal pro vision of vocational education and training (VET) on gender-typical educational trajectories. The findings show that education systems with higher VET rates have higher allocations of men in gender-(male-)typical occupational careers. The paper concludes that the pronounced and persistent gender segregation on the Swiss labor market is partly due to a prominent VET system, which urges early gender-typed occupational career decisions. L'article examine comment les systèmes éducatifs cantonaux en Suisse génère nt des parcours sexués de l’école à l’emploi et une ségrégation sexuelle du travail. L’étude longitudinale sur la jeunesse TREE est utilisée pour analyser l’influence de l'offre cantonale de formation professionnelle sur les trajectoires de formation sexuées. Les résultats montrent que les hommes font plus souvent une carrière professionnelle typiquement masculine dans les cantons ayant un taux de formation professionnelle élevé. L'article conclut que la ségrégation sexuelle prononcée et persistante sur le marché suisse du travail est en partie due à un système de formation professionnelle prédominant, lequel encourage des choix professionnels sexués précoces. In diesem Aufsatz wird unt ersucht, wie kantonale Bildungssysteme in der Schweiz geschlechtertypische Bildungsverläufe und Geschlechtersegregation auf dem Arbeitsmarkt bestärken. Dazu wird die Bedeutung des kantonalen Berufsbildungsangebots für geschlechtertypische Bildungsverläufe mit Daten des Schweizer Jugendpanels TREE geprüft. Die Resultate zeigen, dass Männer in Kantonen mit hoher Berufsbildungsquote besonders häufig männertypische Ausbildungen durchlaufen. Der Beitrag kommt zum Schluss, dass die ausgeprägte und anhaltende Geschlechtersegregation auf dem Schweizer Arbeitsmarkt durch ein prominentes Berufsbildungssystem mitbedingt ist, das frühe geschlechtertypische Berufsentscheide fördert.
Publisher Seismo
ISSN/ISBN 0379-3664
edoc-URL http://edoc.unibas.ch/dok/A6243455
Full Text on edoc Available
 
   

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24/06/2024