
Publication

Bundesgericht verpflichtet SRG zur Ausstrahlung SRG-kritischer Werbespots

JournalItem (Reviews, Editorials, Rezensionen, Urteilsanmerkungen etc. in einer wis-
senschaftlichen Zeitschrift)

ID 4496861
Author(s) Zeller, Franz
Author(s) at UniBasel Zeller, Franz ;
Year 2014
Title Bundesgericht verpflichtet SRG zur Ausstrahlung SRG-kritischer Werbespots
Journal IRIS - Rechtliche Rundschau der Europäischen Audiovisuellen Informationsstelle
Volume 2014
Number 2
Pages 8
Swiss public service broadcaster Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft (SRG) must broad-
cast television advertising spots that criticise SRG after the Bundesgericht (Federal Court) upheld a
complaint by the Verein gegen Tierfabriken (VgT) that the broadcaster had refused to show such a spot.
In 2011, SRG subsidiary publisuisse SA had only authorised the first version of a spot produced by the
VgT. It lasted seven seconds and showed the organisation’s logo and Internet address, along with the
text ”www.VgT.ch - was andere Medien totschweigen” (”www.VgT.ch - hushed up by other media”), which
was also read aloud. This version was broadcast 18 times during advertising breaks on SRG channel
Schweizer Fernsehen in return for a payment from the VgT. However, a revised version of the spot with
the new wording ”was das Schweizer Fernsehen totschweigt” (”hushed up by Schweizer Fernsehen”)
was rejected. Publisuisse described this version as harmful to its business and image, and broadcasting
it would have violated Article 10 of its General Terms and Conditions. In 2012, the broadcasting reg-
ulator Unabhängige Beschwerdeinstanz für Radio und Fernsehen (Independent Radio and Television
Complaints Authority - UBI) approved of SRG’s actions by five votes to two. The rejected spot accused
Schweizer Fernsehen of concealing information relevant to animal welfare and deliberately suppressing
important issues. This was likely to damage the reputation of Schweizer Fernsehen (see IRISă2012-6/12
, IRISă2010-3/10 , IRISă2009-10/2 , IRISă2001-7/2 , IRISă1998-1/8 ). However, in the Federal Court’s
opinion, the mere fear that a spot might harm SRG’s reputation was not a sufficient reason to refuse to
broadcast it. Switzerland’s highest court upheld a complaint by the VgT against the UBI’s decision. The
refusal to allow the VgT to advertise on the SRG channel infringed the VgT’s constitutional rights. As
a privileged licensee, SRG was not as free as private broadcasters where advertising was concerned.
Any company that carried out state responsibilities and financed these through additional activities (ad-
vertising) had to respect fundamental rights. SRG was obliged to maintain a neutral, objective position
and should ”also allow certain criticism of itself”. In the dispute over access to advertising slots, SRG
enjoyed less autonomy than in editorial matters, since it was clear to the public that advertising spots
represented the opinion of external third parties. An intrusion on the VgT’s freedom of expression could
only be justified if, for example, there was a legal basis for it. The General Terms and Conditions of
publisuisse were not a sufficient basis. Swiss law included various provisions under which it was possi-
ble or necessary to reject unlawful advertising spots. For example, the Federal Court noted that SRG,
like other broadcasters, had to ensure ”that advertising does not infringe national or international law”.
However, SRG had not explained to what extent the disputed VgT spot infringed the existing provisions
of the Radio- und Fernsehgesetz (Radio and Television Act - RTVG), Zivilgesetzbuch (Civil Code - ZGB;
protection of privacy) or Bundesgesetz gegen unlauteren Wettbewerb (Unfair Competition Act - UWG).

https://forschdb2.unibas.ch/inf2/profiles_view/profile_view.php?pid=495e6c2cda7c5&int=2


Since there was no legal basis for or prevailing public interest in the decision not to broadcast the spot,
SRG (or its subsidiary publisuisse) should have accepted the version of the spot submitted by the VgT. If
the VgT continued to insist on the broadcast, SRG should conclude an advertising contract under which
the VgT should pay SRG for the necessary airtime.
Publisher Europäische Audiovisuelle Informationsstelle
ISSN/ISBN 2078-6166
URL http://merlin.obs.coe.int/newsletter/download/192/pdf/de
edoc-URL https://edoc.unibas.ch/68939/
Full Text on edoc No;

Bundesgericht verpflichtet SRG zur Ausstrahlung SRG-kritischer Werbespots
2

http://merlin.obs.coe.int/newsletter/download/192/pdf/de
https://edoc.unibas.ch/68939/

